7. Alligator Fryolator
  8. Saturday Night
  9. Wanna Sleep
  10. La Perla
  11. Loose Your Head
  12. Rainin’ Outdoors

Steven Troch voorstellen doe je niet in één twee drie. De “King of Swing” of “Belgian Blues Torch” draait al sinds 1994 mee in het Bluescircuit. We kennen hem voornamelijk als frontman van de Belgische R&B, blues – roots formatie Fried Bourbon. Tegenwoordig blaast hij op de mondharmonica ook aan de zijde van de Finse Ina Forsman en onze eigen Tiny Legs Tim. Naast harmonica speler is hij ook singer/songwriter. Voor zijn kunnen op de bluesharp heeft hij al diverse prestigieuze prijzen gewonnen. “King of Swing 2012- winnaar van David Barret’s harmonica songwriting contest”; “King of Chromatic Bluesharmonica 2014 – bij dezelfde David Barret. Beide malen zat ene Mark Hummel in de jury, die vol lof is voor deze mondharmonicaspeler. Misschien nog zijn grootste succes is de titel van “Hohner endorsee”: vertegenwoordiger van Hohner Harmonica’s, een eer die niet voor iedereen is weggelegd.

Nice ‘N’ Greasy is zijn eerste soloproject. De opnames gebeurden is de vermaarde Greaseland Studio’s in California met als producer de befaamde gitarist Kid Andersen. Kid wist grote namen als gitarist Rusty Zinn, drummer June Core en Bob Welsh - op bas, gitaar en toetsen voor het project te overtuigen. Er staan 12 nummers op het schijfje, allemaal originals van de hand van Steven.
Met “Extra Extra” is meteen de toon gezet voor een swingend feestje dat wordt voortgezet met “Been Lookin’”. Swampblues in het instrumentale “Grease Me Up” wordt gevolgd door reggae klanken met harmonica en de aangepaste stem van Steven. Country blues in “Footsteps Of My Dad” met weer een andere klankkleur van de stem. In “Saturday Night” legt Steven ons dan weer uit wat hij zoal doet elke dag van de week. De harp-wawa wordt bovengehaald in het heerlijke trage “Wanna Sleep”. “Alligator Fryolator” en “Rainin’ Outdoors” zijn nog twee instrumentale nummers waarin de harp kwaliteiten van Steven nog eens vol aan de bak komen.

De goede verstaander heeft begrepen dat Steven Troch met Nice ‘N’ Greasy kwaliteit aflevert. De release van de cd was vorige maand, maar je kan de man nog live aan het werk zien. Live laat hij zich begleiden door Belgisch-Nederlandse topmuzikanten; Steven Van Der Nat(gitaar), Liesbeth Sprangers(bass) en King Berik(drums). (JePe)

16/02 Missy Sippy, Gent
05/03 BluesSpere, Luik
19/03 CC Elckerlyc, Hasselt